بررسی طرح واره ی حرکتی در منطق الطیر عطار
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه مازندران - دانشکده علوم انسانی و اجتماعی
- نویسنده عارفه طاهری
- استاد راهنما علی اکبر باقری خلیلی
- سال انتشار 1393
چکیده
استعاره ی مفهومی از مقوله های بنیادی زبان شناسی شناختی است که برای رسیدن به درکی شایسته از پدیده ها، الگوهای خود را بر عناصر شناخت آفرین بنیان نهاده است. یکی از این الگوها طرح واره ی تصویری است که بر اساس انطباق دو حوزه ی عینی و ذهنی که مبدأ و مقصد خوانده می شوند، شکل می گیرد. مفهومی که موجب تطابق دو حوزه ی مذکور می شود، «انگاشت» یا «انگاره» نامیده می شود. طرح واره های تصویری به سه دسته ی عمده تقسیم می شوند: 1) حرکتی؛ 2) حجمی؛ 3) قدرتی. به اعتقاد جانسون، انسان با مشاهده ی حرکت خود و سایر پدیده های عینی و متحرک، ساخت های مفهومی را در ذهنش به وجود می آورد. این ساخت ها حاصل تجارب فیزیکی انسان از جهان مادّی و متحرک هستند. به عقیده ی جانسون همان گونه که حرکت دارای نقطه ی آغاز، پایان و مسیر است، طرح واره های حرکتی هم دارای نقطه ی آغاز، پایان و مسیر است و چون نوع حرکت و جهت از جایی به جای دیگر متفاوت است، طرح واره ی حرکتی نیز به واسطه ی تعدد جهات به سه دسته ی افقی، عمودی و چرخشی تقسیم می شود. منطق الطیر عطار، اثری تمثیلی و نمادین است و موضوع آن، سفر/ حرکت از خاک به افلاک است و عطار برای محسوس و قابل درک نمودن این حرکت روحانی و انتزاعی از طرح واره ی حرکتی که محصول تجربیات انسان از عالم مادّی است، استفاده کرده است. از این رو، منطق الطیر از قابلیّت لازم برای بررسی بر اساس طرح واره ی حرکتی برخوردار است و در این پژوهش طرح واره ی حرکتی افقی، عمودی و چرخشی مورد بررسی قرار گرفته اند. با توجه به طرح واره ی افقی، عطار، لازمه ی کمال انسان را بی توجهی به دنیا، جسم و نفس می داند و حرکت از این سه مبدأ، به سوی کمال، وحدت وجود و بقا را می توان حرکت از «خود به خود» تعبیر کرد و آن را متأثر از نگرش اشراقی عطار دانست. عطار در منطق الطیر بیش از همه بر طرح واره ی مسیر تأکید دارد و می توان گفت این منظومه ی عرفانی کوششی برای تبیین اهمیّت و ضرورت حرکت در مسیر و ایجاد خودسازی به منظور وصول به حق است و هفت وادی در حقیقت، منازلی در مسیر حرکت است که هرکس به میزان شایستگی خود می تواند چند یا همه ی آن ها را طی کند. طرح واره ی عمودی در منطق الطیر دارای دو نوع صعودی و نزولی است که آن ها را در مفهوم نمادین می توان به مراتب معنوی و منزلتی انسان تعبیر کرد. بر اساس طرح واره ی چرخشی، «بازگشت» به وطن ازلی مهم ترین دغدغه انسان است که با حرکت چرخشی از «خود به خود» و از «حق به حق» تحصیل می گردد.
منابع مشابه
بررسی تأثیر منطق الطیر عطار در افسانۀ قرون
ویکتور هوگو، شاعر و نویسندۀ مشهور فرانسوی در قرن نوزدهم، در خلق اثر حماسیاش افسانۀ قرون از ادبیات عرفانیِ ایران، به ویژه شیخ عطار الهام گرفته است. در مقالۀ توصیفی- تحلیلیِ حاضر سعی شده است با تکیه بر مضمون عرفان، تشابهات و مشترکاتِ موجود میان منطق الطیر عطار و افسانۀ قرون هوگو روشن شود. در منطق الطیر، مرغانِ مشتاق به رهبری هدهد، در جستجوی سیمرغ به سوی کوه قاف پرواز می کنند. آنها در راهشان با خطرات...
متن کاملمقایسة منطق الطیر عطار نیشابوری با رسالة الطیر ابن سینا
پژوهش حاضر تلاشی است برای مقایسة محتوای دو اثر برجستة عرفانی، منطق الطیر عطار نیشابوری و رسالة الطیر ابن سینا، که به شیوة مطالعه و با استفاده از تحلیل کیفی و کمی محتوا صورت گرفته است. برای سهولت مقایسه از جدولها و نمودارهایی نیز استفاده شده است. یافتههای پژوهش نشان میدهد که شباهتها عمدتاً در محتوای اثر است. مهمترین شباهت دو اثر اشتراک در مضمون آنهاست. وجود رمز «مرغ» و مضمون «وحدت» بسیار بر...
متن کاملمنطق الطیر عطار و منطق گفتگویی
منطق گفتگویی از جمله نظریه هایی است که در آن به زبان و سخن به عنوان پدیده هایی اجتماعی نگریسته می شود. این نظریه که تأثیر چشمگیری بر منتقدان و نظریه پردازان بعدی گذاشت، در قالب دو گزاره اصلی چندصدایی و تک صدایی، ظرفیت و افق تازه ای برای خوانش متون گوناگون به دست داد. این مقاله درصدد است تا با بازخوانی منطق الطیر عطار براساس منطق گفتگویی میخاییل باختین، میزان همخوانی این تئوری را با روایت عطار ا...
متن کاملظرفیت سنجی سیاست در آثار عطار بویژه در منطق الطیر
نویسنده مقاله تلاش کرده است براساس روش اسپریگنز به این سؤال پاسخ دهد که آیا اندیشه عطار و رفتارش در قالب سیاست قابل پیگیری میباشد؟ از اینرو براین باور است که شیخ فرالدین عطار قبل از هرچیز از گمشدهگی انسان و فضای محیطش به قتل و غارتها به بینظمیها و ظلم حکام میپردازد(یعنی ابتدا از مشاهده خرابیها و بی نظمیها میآغازد) ولی چون مشاهدهِ صرفِ نادرستی ِ...
متن کاملسیمای شبلی در منطق الطیر و دیگر آثار عطار
موضوع این مقاله «سیمای شبلی در منطقالطیر عطّار و دیگر آثار وی» میباشد. عطّار برای بیان افکار و اندیشههای عرفانی خود، از عرفا و شیوخ در قالب داستان و حکایت بهره میگیرد و همگان به خصوص سالکان راه را به پیروی از احوال و اقوال آنها تشویق میکند. در این مقاله به معرفی شبلی، صوفی و عارف قرن سوم و چهارم، که مورد توجه و احترام بزرگان تصوف بود پرداخته شده است. وی عاشق مجنون و عارف بلند مرتبه ای است ک...
متن کاملنگاهی به نمادپردازی عطار در منطق الطیر
عطار در ابیات 616 تا 680 منطق الطیر شیوة خاصی را در استفاده از سمبل ابداع کرده است. او در این بخش، که 65 بیت دارد، با سیزده پرنده گفت وگو می کند.گفت وگو با هر پرنده در پنج بیت ارائه شده است و در هر پنج بیت، ساختاری سه جزئی وجود دارد که در آن، یک پرنده، یک پیامبر و یک شخصیت منفی (ضد قهرمان) دیده می شود.پرنده در سه مفهوم طیر، سالک و روح؛ پیامبر در مفهوم نبی، ولی خدا، و پیر؛ و شخصیت منفی در معنای ...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه مازندران - دانشکده علوم انسانی و اجتماعی
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023